JEANNE ONAUS

BMS, DE L'IMMACULÉE-CONCEPTION-DES-TROIS-RIVIÈRES

Messagepar jdelisle » 2009-12-27, 23:50



Term(s) Searched: "Immaculée-Conception (Paroisse : Trois-Rivières, Québec) Registres" 7 Records Found
Database: Entire AMICUS database Sort By: --- unsorted --- Title Name of author Date ascending Date descending


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1 Répertoire de mariages, cathédrale de Trois-Rivières, 1634-1971 & Vieilles Forges, 1753-1762 / par la Société de généalogie des Cantons de l'Est inc. -- [Sherbrooke, Québec] : Société de généalogie des Cantons de l'Est, [1982]

2 Répertoire des baptêmes de la paroisse Immaculée-Conception (cathédrale de), Trois-Rivières, 1879-1991. 1re éd. -- Trois-Rivières [Québec] : Société de généalogie de la Mauricie et des Bois-Francs , 1998.

3 Répertoire des baptêmes de la paroisse Immaculée-Conception (cathédrale de) Trois-Rivières, 1800-1878. 1re éd. -- Trois-Rivières, Québec : Société de généalogie de la Mauricie et des Bois-Francs, 1999.

4 Répertoire des baptêmes de la paroisse Immaculée-Conception (cathédrale de) Trois-Rivières, 1875-1878 : baptêmes omis. 1re éd. -- Trois-Rivières, Qc : Société de généalogie de la Mauricie et des Bois-Francs, 2003.

5 Répertoire des baptêmes de la paroisse Immaculée-Conception de Trois-Rivières, 1635-1799. 1re éd. -- Trois-Rivières, Qc : Société de généalogie de la Mauricie et des Bois-Francs, 2003.

6 M. Cathédédrale [i.e. Cathédrale] de Trois-Rivières et Vieilles Forges, comté Saint-Maurice, 1634-1971 [ressource électronique]. -- Sherbrooke, Québec : Société de généalogie des Cantons de l'Est, [2003?]

7 Girard, Louis, 1931-. Les sépultures de la paroisse Immaculée-Conception de Trois-Rivières de 1634-2004 / Louis Girard. -- Trois-Rivières, Québec : Société de généalogie de la Mauricie et des Bois-Francs, 2005.



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AMICUS No. 28452586
Monograph

NLC COPIES: Genealogy - CS88 QC44 T76 2003 fol.
Preserv - on site - C-47792 - 2e ex. - NO ILL

NAME(S): Société de généalogie de la Mauricie et des Bois-Francs
TITLE(S):*Répertoire des baptêmes de la paroisse
Immaculée-Conception de Trois-Rivières, 1635-1799
EDITION: 1re éd.
PUBLISHER: Trois-Rivières, Qc : Société de généalogie de la
Mauricie et des Bois-Francs, 2003.
DESCRIPTION: 2 v. (386 p.) ; 28 cm.

SERIES: Collection Les registres de la Mauricie 59-60
NOTES: v. 1. Aa-Gr -- v. 2. Gr-Wo.
NUMBERS: Canadiana: 20039414310
ISBN: 2920545922 (série) : 50,00 $
ISBN: 2920545930 (v. 1) : 28,00 $
ISBN: 2920545949 (v. 2) : 28,00 $
CLASSIFICATION: LC Class no.: CS88*
LC Call no.: CS88 T76 R4623 2003
Dewey: 929/.3714451 22

SUBJECTS: Registres des baptêmes--Québec (Province)--Trois-Rivières
Immaculée-Conception (Paroisse : Trois-Rivières,
Québec)--Registres
Registres paroissiaux--Québec (Province)--Trois-Rivières
Trois-Rivières (Québec)--Généalogies
Baptismal records--Québec (Province)--Trois-Rivières
Immaculée-Conception (Parish : Trois-Rivières,
Québec)--Registers
Church records and registers--Québec
(Province)--Trois-Rivières
Trois-Rivières (Québec)--Genealogy



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jdelisle
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Messagepar Pierre » 2009-12-30, 00:07

Dominique Ritchot a écrit:
Pierre Montour a écrit:Autrement dit, Mme Sommerville, Jeanne est fort bien informée et même trop bien informée, de la Coutume de Paris et d’Orléans, soit le régime de droit civil français de l'époque, pour être Sauvagesse.

Si c'est ce que vous pensez, j'abonde dans le même sens que vous.

Ses descendants ne sont néanmoins pas sans intérêt pour qui cherche le Métis.

Je vous reviendrai donc sous peu, preuve à l'appui, sur le sort de ses sept enfants selon le PRDH papier et René Jetté, en particulier celui de Catherine et de ses descendants liés aux Sauvages, aux traiteurs de fourrure et aux interprètes, du Bas Saint-Laurent aux Grands Lacs en passant par les Trois-Rivières.


N'empêche que même si les descendants de Jeanne Oneau ont tissés des liens avec les « Sauvages », cela ne change rien aux origines de leur ancêtre.

Un mode de vie ne fait pas une origine.


Le mode de vie fait le Sauvage, le Métis, le Canadien-français, le Canadien anglais, l'Américain, le Français...

Je re-regardais Danse avec les Loups en re-reprise hier soir. À la fin du film, le grand chef Dix Ours dit à l'ancien soldat américain (Costner) : tu fais partie de nous. Du même soufle, on lui permet de se marier à la fillette blanche sauvée de la mort et adoptée par la tribu devenue femme car : vous êtes tous deux Blancs. Tout le paradoxe est là.

Une chose est certaine : tous deux d'origine européenne, leur nouveau mode de vie en a fait des Sauvages.

Il y avait aussi un mode de vie métis en Canada.
Pierre
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JEANNE AUNEAU/AUNOIS/NOUNAU

Messagepar MaureenQC » 2010-07-08, 00:05

I see that the debate on the Internet regarding the origins of Jeanne Auneau/Aunois, etc. continues. In a message received from Dick Garneau (of the Métis Nation website), he insists she was of aboriginal origins.

In the noted historian Benjamin Sulte’s book “Chronique trifluvienne”, he mentions on page 91 christening of Catherine Lefebvre, daughter of Pierre Lefebvre and Jeanne Auneau attended by Pierre on his return from four months of captivity. The governor and his sister (godfather and godmother) and other important members (such as it was) were in attendance.

On page 99, he states that marriages between Europeans and aboriginals at that time were in the minority and goes on to list those between 1644 and 1683 (including the first marriage of Pierre Boucher, a later governor of Trois-Rivières, (no descendants) and Louis Couc.

Jeanne is mentioned often in historical records in some capacity at christenings and marriages, and also in a number of court cases. Isabel Foulché-Delbosc, in her study “Women of New France” mentions Jeanne Aunois’ notarized dispersal of her property in 1671 made without the consent of her daughters. Jeanne also appears in the 1666 census that only lists Europeans.

I don’t think the aborignal or métis women OF THE TIME held such visible positions in society and that tends to indicate, in my humble opinion, that she was European.

I would very much like to find her origins but it may be very difficult since the marriage register for Trois-Rivières before 1654 has been lost. One question I have regards her son, Michel, my ancestor. He is the only child for which I cannot find a precise birth record. Using the age listed in his marriage to Catherine Trottier, it would appear to be 1654 or thereabouts but the only thing I have found was a christening in March of that year for an aborignal baby named Michel. Could this be him and did Pierre and Jeanne adopt him. There are two arguments against this: his own parents were living and Pierre and Jeanne already had a burgeoning family. So it all remains unresolved.

Maureen Lefebvre Lafrance
MaureenQC
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